02 February 2009

Ujan + LAPO

Ya..skg tgh ujan kat luar..perut lak lapo..pe ek nak mkn mlm ni..jap pk..hem..call Bie ajk kuar mkn dia mls lak nak kuar..penat bru balik keje tp sok dia jnji nak belanja mkn..Yaaahooo..so aku tgh pk samada nak g beli mknan kat luar or masak kat umh..adoiii..sejak beberapa bulan ni..aku semakin mls nak msk la..pesal ek..ntah..mls tol..gler mls la..bile adik aku suh or paksa je bru aku msk..tu pon simple gler2..weekend je aku ade semangat ckt nak masak ni..tu pon ckt je la..kemalasan aku mkin memuncak bile ade org ajk kuar mkn..hahahah..

Ha..aku da tau nak mkn pe..time ujan lebat kat luar..cuaca agak sejuk kat dlm umh..ditambah ngan keseorangan di rumah..mkn MAGGI!!!!..ya..makanan yg pling sesuai gler time2 camni..stok MAGGI mmg aku ade sediakan utk kegunaan cmni la..hahah..gler pemalas tol aku ni..da sah2 adik2 aku yg bujang mkn kat luar..aku msk pun bukan yer dorg mkn..da kenyang dlu sblm blik umh..so..bazir je la..aku nak msk MAGGI ikut style yg Bie ajr..

Resepi yer..:
1 paket MAGGI kari meletup
2 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
1/2 ulas bawang besar
6 batang cili api (ikut citarasa)
2 batang sawi (ikut sesuka hati)
1 ketul ayam - bahagian isi (potong ikut style korg la)
Minyak Masak (sikit je la..wat tumis bahan je)

Cara membuat yer lak..:

1. Tumbuk bawang merah ngan bawang putih tu..smbil panaskan minyak
2. Tumis bahan yg da tumbuk td smpai naik bau ngan asap..haha
3. Tambah kan air masak tau..bukan air paip..
4. Campurkan perencah kari MAGGI meletup tu
5. Campurkan ketulan ayam yg da korg potong td
6. Campurkan hirisan bawang besar td..
7. Cam ayam tu da nak masak..campurkan MAGGI lak
8. Ditambah ngan cili api yg da di potong kecik2..
9. Campurkan sawi lak yer..jgn lak masuk awl2..nnti sawi layu..tak besh lak
10. MAGGI da lembut..so hidangkan la..pastu mkn
11. Wat la air Kopi + Milo..fuuuuhhh...mengancam..
12. Then part pling besh..goreng telur mata kerbau separuh masak...letak kat atas MAGGI tu..

Ok la geng..selamat mencuba..hahah

No comments: