13 January 2010

..Ape Kata Anda..~

Just nak bertanya..
Aku ni da genap sebulan bergelar Isteri..
Tp masih lagi musykil..ke aku ni ngade2 nak musykil..
Aku rse dulu aku pernah gak bertanya tp lupa plak..

Ni mengenai duit hantaran..
Ade sesetengah family duit hantaran di buat untuk belanja kenduri..
Tp dalam family aku plak..
Duit hantaran di larang sama sekali di gunakan untuk belanja kenduri..

Untill now..duit hantaran yg pihak lelaki bg kat aku, 1sen pun tak terusik..
Ade kengkawan cadangkan beli perabot rumah..
Tp..ktorg kan dok umah family aku..
Kalau beli perabot..da tentu perabot tu untuk rumah family kan..

Mama cakap wat deposit untuk beli rumah..
Bie plak cakap suh wat deposit beli kete baru..
Tp Papa tak bg wat sume tu..dia cakap duit hantaran bukan untuk duit pelaburan..
Yerlah..beli kete ngan umah is 1 dari pelaburan..

So skg tengah pening..
Aku pk nak transfer duit hantaran tu ke dalam Akaun Simpanan Tetap je..
Da sampai limit baru leh cash out..
Agak2 ok tak plan aku ni..heheheh

One more thing..
Duit mas kwen selalu yer org beli barang perhiasan kan..
Selain daripada tu leh wat ape lg ek..
Kan duit mas kwen ni kene beli something yg kekal..
Aku da pueh pk tak tau nak beli ape..

Please suarakan kata-kata anda..
Waaa...diriku dalam kebuntuan..



...XOXOXOXO...

mAr@ZiEy

6 comments:

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ said...

ada yg kata better beli barang kemas....

rantai ker..gelang ker..

wallahualam...

=}

Redbloodsnow said...

whoaaa!!! yeke ker mar. best wooo if adat weols pun sama cam adat family mar. mahunyer kaya si bini..hikhikhik.

Zie nyer duit hantaran kawen nnti wat belanja dapur kenduri arr..sobsobsob.

psstt...zie cdgkan mcm kwn² mar gak. beli perabot ea :)

mAr@ZiEy said...

Yanie

Selain brg kemas ade lg ke bnde yg leh di beli dr mas kwen yer duit..

mAr@ZiEy said...

Ziey

ni bukan adat..kire ikut family gak..kekadang ade gak org2 semenanjung gunakan duit hantaran tu wat belanja kenduri..

Beli perabot ek..memula plan cmtu gak..tp pk blk nak kene beli umh dulu..so now simpan kat acc simpanan tetap je dulu

Mr & Mrs MonDoK said...

.:: My mas kahwin dulu, beli cincin 2 bentuk... Tapi kena tambah sket la sbb N9 mas kahwin RM200 jek... Hantaran, separuh wat belanja kahwin, separuh lagik kegunaan sendiri... Tapi dalam kes mAr@ZiEy better simpan dalam ASB atau Akaun Simpanan Tetap... Kurang-kurang dividen daripada simpanan tu boleh tampung hidup korang 1 family... Mana la tau kot-kot ada rezeki dapat baby, may be baby lebih memerlukan... Insuran ke, duit simpanan untuk pembelajaran dia ke... Waaahhh!!! Cam kaunselor kewangan plak... Hiks!!! Thats my 5 cents jek... Happy-happy ye... ::.

mAr@ZiEy said...

Sis Adar

TQ for your opinion..tp pemikiran akk mmg btul2 bernas..memula nak saving kat ASB..coz duit tu utk keperluan rumah ktorg or utk anak2 ktorg..tp akk yer opinion mmg best..TQ so much