01 February 2010

.1st Trimester.

Ya..sekarang ni aku di kategorikan sebagai..
1st Trimester..[peringkat permulaan..]
Wa..mentang-mentang da pregnant..sudah berani bikin ini stori..hehehe
Ok..ni yg aku nak share perubahan kat diri aku..
Yang memang ketara sgt2 kat life aku skg..waaa

  • Perubahan citarasa makanan - Biasa terjadi ketika mengandung. Makanan yang biasa disukai menjadi tidak disukai. Atau mungkin sebaliknya pula yang berlaku. Ianya akan datang atau hilang bergantung kepada individu. Penyebabnya kurang diketahui tetapi berkemungkinan dari perubahan hormon yang berlaku.
- Ya..selera makan aku da totally berubah..kalau dulu aku jarang makan..tp tak terasa lapar..
Sekarang..tak makan terus berdesup akan terasa lapar and..
Bile tgk makanan je..hilang terus selera makan..tak tau kenapa..
Bukan takat hilang selera je..terasa nak muntah pun ade..
Sampaikan..aku kene pk byk kali nak makan ape..ikut selera aku..kalau tak kene je..perghh...

  • Kepenatan – Badan ibu-ibu berkerja keras untuk membina persekitaran yang sihat untuk janin. Selain itu mungkin berpunca dari muntah dan kehilangan selera makan menyebabkan kurang tenaga dan nutrisi. Masalah ini akan hilang bila masuk trimester 2.
- Yes...aku sekarang totally LEMBIK like org tak makan seminggu tak bgn2..
Bgn tido still segar bugar like bunga segar..tp..smpai tengahari meleret ke malam..
Body aku terasa nak baring je..kalau boleh tak nak bgn2 da..
LEMBIK gler..even nak gerak kan vontot pun tak larat..
  • Morning sickness-Loya dan muntah. Walaupun dikenali sebagai Morning sickness ianya tidak berlaku di waktu pagi sahaja tetapi ia boleh berlaku bila-bila waktu pada hari tersebut. Ia berlaku kerana perubahan hormon dan petanda proses mengandung berjalan lancar untuk janin. Wanita yang loya dan muntah 60% tidak keguguran. Tetapi kepada ibu yang mengandung keadaan ini boleh menimbulkan masalah.
- Syukur alhamdulillah..aku tak alami Morning Sickness yg keterlaluan..takat
Uwek..uwek..2 3 kali..
Sampaikan Mama pun pelik aku tak uwek..uwek teruk sgt..hehehe

...XOXOXOXO...

mAr@ZiEy

12 comments:

♥ QaseH ♥ said...

sabar kakea,,,kejap jer kan peringkat ni,,,

hope akk still cht selalu,,,

:: p R i n c E s S _ N :: said...

beshnyerr yunk..x saba nk rs cmtu jgak...huhu..tp kne kawen dlu lah...

♥Hernee Nazir♥ said...

jage diri n baby baik2 tau..

mAr@ZiEy said...

Qaseh..

Kejap tu la yg terasa lame..huhu...tp takpe..demi mu anak sulung ku..ku gagahi jua..

mAr@ZiEy said...

Princess N

Ish..ko kene lepasi tahap pertama nikah..then tahap kedua bersanding..tahap ketiga 1st nite lorh..bru ko leh msuh tahap ke-4 ni..hahahah

mAr@ZiEy said...

Sis Hernee

Ok dear..akan ku jagai serupa dgn diri ini..waaa

Redbloodsnow said...

whoaaa!!! mar preggy??? congrats dear. congratsssss!!!! jg diri n kandungan leklok ea cyg. congrats once again...jeles ah...hehe

mAr@ZiEy said...

Ziey

Yup darling..I'm Pregnant now..huhuhu..ok dear..I Will..haaa..u will be soon..hehehe

♥z@z@♥ said...

yunk, kasik la tips ckt kat aku..mcm² care aku da wat..tp xto la nape x menjadik lg nie..adoiii..

stress pun ade jgk nie..haha..gilo..akak aku ckp jgn stress nanti susah nk lekat tp aku mmg stress nie weh..

meh share ngan aku meh ape yg honeysour tue citer kat ko..hikssss

mAr@ZiEy said...

Zaza

Aku leh je bg tips..tp kalau nak bg kat sini cam segan silu plak aku..hahaha...ko bg aku email or YM ko..leh kter chat byk2..

Ade yer rezeki ko..cpt ngan lmbt je..tp plg penting jgn terlalu pk sgt tntg ni..tkut ko berharap sgt2..tp tak de..ko stress sampai sush lekat..

♥z@z@♥ said...

yunk, nie emel skali nga ym aku..
emel = fanthagiro86@yahoo.com.my
ym = fanthagiro86

nanti ko add aku ek..
x sabor nk dpt tips...lalalala

mAr@ZiEy said...

Zaza

Ok dear..nnti aku add ko ek..then aku send email kat ko..don't worry