04 March 2010

.Tips Kenduri Di Rahmati.

Memula aku nak mohon maaf..
Sekali lg..coz tujuan tips ni bukan nak menunjuk ke ape..
Tp ni aku dapat dari seorang ustaz dan ustazah yg aku percayai ilmuan agama yer..
Tips ni aku dapat sebulan before aku nikah..

Camni..ni ape yg di perkatakan oleh orang yg ilmu agama yer mmg tinggi..
Hanya tuhan je yg tau ketinggian ilmu agama yer kan..tp bg aku org tu mmg alim ulama'
Cmni..dia cakap jikalau hendak melakukan sesuatu majlis or kenduri yg di rahmati Allah..
Sebolehnya elak kan penggunaan muzik dan alunan bunyi-bunyian yg melalaikan..

Coz..sebenarnya time kenduri or majlis yg di lakukan..
Akan turun suruhan Allah dari langit untuk melihat dan merasai suasana majlis or kenduri tu..
Maybe dalam bentuk penjelmaan manusia or binatang..
Kter tak tau kan..dari segi mata kasar kter..ianya hanya perkara biasa..
Tp..secara batin yer..ia perutusan Allah..
Waalahualam..aku hanya mendengar nasihat yg di beri..
Pendapat org lain-lain kan..

Tp..aku praktik kan time kenduri aku..
1st aku mulai dengan bacaan Al-Quran [khatam Al-Quran]
Then Marhaban and Berzanji..[di sertakan Al-Quran]
Akhirnya di sudahi dgn bacaan Tahlil buat arwah atok dan sedara mara..[also bacaan Al-Quran]

Ni ape yg family aku cakap..
Walaupun majlis aku kecik dan sederhana..tp jemputan lebih dari jangkaan dan...
Ade jemputan yg mmg tak di kenali langsung dan...
Begitu byk burung merpati kat belakang rumah nenek aku time tu..

Selalu yer..mmg tak de pun burung merpati kat belakang rumah nenek aku tu..
Dan..kebanyakkan jemputan yg tak di kenali datang secara kumpulan..
Means dorg dtg ramai2..bukan sorang2..
Sume ni rangkuman dari ape yg Papa ckp and Mama ckp..
Dorg tau time sesi pengiraan pembukaan adiah ramai-ramai..

Time aku Khatam Al-Quran Papa, Mama nangis kan..
FYI..Papa sempat solat syukur dalam bilik dan mohon keberkatan dari Allah utk majlis aku..
Dan..dari ape yg aku tau..
Doa seorang Ayah yg mohon kebaikan utk anak yer akan mudah di makbulkan oleh Tuhan
Manakala doa dari seorang Ibu yg mohon pembalasan utk anak yer mudah di perkenankan Tuhan

Tu je tips yer..
Tp pada mereka yg rase majlis mereka akan meriah dgn muzik or something yg beralun..
Takde salah yer..
Hak masing-masing kan..
Tp kan aku suke muzik ghazal..hehehe..waaa..

...XOXOXO...

mAr@ZiEy

4 comments:

:: p R i n c E s S _ N :: said...

bgs laa tips ni...jd pgajaran..ingatan.pedoman tuk kite sumer..

5 stars!!

JIVEBUMZ said...

bestnya cara mar buat kenduri tu.. penuh dengan ciri2 islamik.. semoga majlis kawin aritu mendapat keberkatan dengan alunan ayat2 al-quran..

mAr@ZiEy said...

N..

Ni bukan sekadar tips je yunk..tp cam keberkatan majlis gak..terpulang pd sesetengah individu gak..

Tp..majlis ko aku teringin sgt2 nak pg..hehehe..babe..present 200 followers tu..aku combine sekali la time adiah kwen ko tu..kire special ckt la adiah tu..hehehe

mAr@ZiEy said...

Sis Ila

InsyaAllah..kter hanya mampu melakukan yg terbaik je..sume dari Tuhan