19 April 2010

.No More Berjimba Ria Sesuka Hati.

Gelombang ke-2 H1N1 sudah kembali menular
Dan da tentu risiko bg org2 macam aku ni adalah golongan plg bahaya
So..sejak wabak H1n1 ni makin menjadi2 skg..
Bie tak mau amik risiko yg tinggi pd aku and his baby..
Dia akan pastikan aku tak kuar without him..
Especially di tempat org yg bersesak2 dan ramai manusia..

Antara mereka yg mmg berisiko tinggi utk dapat jangkitan:
  • Kanak-kanak berusia kurang 5 tahun
  • Individu berusia 65 thn ke atas
  • Kanak-kanak dan remaja yg menggunakan terapi aspirin utk jangkamasa panjang
  • Wanita Mengandung
  • Dewasa yang mempunyai penyakit kronik, seperti Asma, Diabetis, dll
  • Kanak-kanak dan dewasa yg mempunyai daya ketahanan yg rendah
  • Individu yg menginap di rumah kebajikan dan rumah penjagaan
Bagi golongan yg mengandung..
Jangkamasa kandungan lebih kurang 18 minggu ++
Dalam keadaan aku ni..hampir menuju ke 17 minggu..so
Takleh nak wat dek je..kene gak beware..

So..aku ade berjumpa ngan doktor last week
Doktor ckp..kalau nak amik vaksin gak..
Kene dapatkan arahan dari doktor yg mmg check kter every month..
Terus aku jumpe myDoctor kat An Nur..
Dia suh tggu sampai kandungan aku 18 weeks++ bru dia leh kuarkan arahan amik vaksin
Katenya..skg kalau amik..berisiko pd baby plak..huhu..

Golongan yg berkeperluan di beri Vaksin:
  1. Wanita hamil [18+ minggu kehamilan] dan mendapatkan penjagaan kehamilan di fasiliti kesihatan Kerajaan;

  2. Pesakit yang mengalami kegagalan buah pinggang dan menjalani dialisis di fasiliti dialisis Kerajaan;

  3. Pesakit yang menghidapi penyakit kronik dan mendapatkan rawatan susulan di fasiliti kesihatan Kerajaan;

  4. Individu dengan morbid obesity [ iaitu BMI > 35 kg/m2] dan/atau menghidapi sebarang penyakit kronik dan mendapat rawatan di fasiliti kesihatan Kerajaan; dan

  5. Orang awam yang berkehendakkan dengan tujuan [pengembara].

  6. Ni plak senarai klinik yg mmg di beri hak utk bg Vaksin:

    Selangor
    Dr Anita bt Sulaiman
    Tel: 03-51237366/
    03-51237368
    • KK Kajang
    • KK Pandamaran, Klang
    • KK Kelana Jaya
    • KK Seri Kembangan
    • KK Seksyen 7 Shah Alam
    • KK Taman Ehsan, Gombak
    • KK Kuala Selangor [Kuala Selangor]
    • KK Sungai Besar [Sabak Bernam]
    • KK Salak [Sepang]
    • KK Teluk Datok[Kuala Langat]

    Sumber dari Kementerian Kesihatan Malaysia
    Klik Sini Untuk Info Selanjutnya

    "Ya Tuhan Yang Maha Esa..Kau Lindungilah Aku dan Anak Dalam Kandungan ku dari segala bencana dan musibah di muka dunia ini.."

    psstt: Nak tgk myTummy utk 16 weeks tak?..hehe

    ...XOXOXO...

    mAr@ZiEy

4 comments:

:: p R i n c E s S _ N :: said...

t8 cre beb..kne pkai mask..

♥z@z@♥ said...

owh takutnye..kene hati² nie..

mAr@ZiEy said...

N..

Ok..tp aku rimas la pkai mask..skg cam tgh pk nak pkai pe selain mask yg ala2 doktor bedah tu..huhu

mAr@ZiEy said...

Zaza

Tu la psl..kalau last year 100% berjaga2..thn ni kene up 200% ko...waaa