10 August 2010

.Puasa Untuk Ibu Hamil.

الللهم باركلنا فى رجب و شعبان و بلغنا رمضان
"Ya Allah, berkatilah aku di Rejab dan Syaaban, serta sampaikan aku kepada Ramadhan"

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan Qareem..
This is my first fasting as a Wife and also Mom to Be
Ohhh...sungguh la gembira tak terkata dalam hati ini..
Syukur sangat coz sambut Ramadhan dengan 2 status serentak..

Memandangkan aku skg da jejak masuk ke 3rd Trimester
Erti kata lain..da ujung2 bulan nak beranak da ni..huhuhu
Sistem pemakanan aku pun makin2 kene kerap..
Kalau tak mmg liuk lentok la gamak yer..huhuh..

Tp..aku kene kuatkan diri untuk Ramadhan kali ni..
myJunior pun da beri respon yg sgt2 baik tika aku berpose ganti tempoh ari..
Walaupun...I'm totally lembik..hahaha..
Mane tak lembik..dok main kejar2 ngan Jotak..gado ngan Jotak non-stop..hahaha

Oh..ni secubit info yg aku terima dari kengkawan mengenai
Puasa untuk Ibu Hamil
Paling penting 5 zat ni kene ade ok
Protein, Lemak, Karbohidrat, Vitamin dan Mineral
Waktu Sahur

  • Di galak kan bersahur di hujung waktu imsak
  • Perbanyakkan meminum air masak / susu
  • Perbanyakkan makan sayur / buahan
  • Lebih afdal..banyak kan makan kurma untuk tenaga di sulam air masak


Waktu Berbuka

  • Di galak makan dengan kuantiti yg kecil [buahan, kurma, jus buah, kuih kurang manis/lemak, ayam panggang yg di makan dgn roti]
  • Perbanyak kan minum air masak dari air manis
  • Selang beberapa jam baru leh makan makanan berat tp dengan kuantiti sederhana
  • Vitamin di galak kan makan selepas amik makanan berat..takut body tak stabil semasa awal buka puasa

Simple je kan pemakanan untuk ibu mengandung
Tp..biasalah..bile da kelaparan..nampak makanan..sume nak ngap..
Teguk 2 3 cawan air da kenyang..camner tu..hahaha
Tu pesen aku..lebihkan air dari makanan..tu yg keding semacam
Ni plak tips utk segar bugar waktu siang..[moga-moga di permudahkan yer]

Tips Segar Waktu Siang
  • Kekalkan 5 Zat tika sahur
  • Perbanyakkan minum air di malam hari [elak dehidrasi]
  • Mulakan berbuka dengan makanan manis..[seeloknya Kurma]
  • Elak kan minuman berais..[Ohh..tidak..aku akan cuba elak selagi mampu]
  • Rehat sekejap selepas berbuka..walaupun badan masih kuat..[utk seimbangkan body ok]
  • Banyak kan makan buahan warna kuning dan merah..serta sayur warna hijau dan kekacang..

Pada ibu..mama..mummy..emak..bonda..yg sedang mengandung
Moh ler kter amalkan bersama..
To All of U..


...XOXOXO..

mAr@ZiEy

12 comments:

ciare (^_^)v said...

thanks for the info :)

♥z@z@♥ said...

InsyaAllah...aku akan cube..mmg dah prepare beli kurma 2kotak utk pose nie..aku sorg bedal..huhu..moga dipermudahkan sumer..dan smoga keje x byk..huhu..

:: p R i n c E s S _ N :: said...

thanx info beb..aku hrp aku kuat ramadhan kali ni...

nurul riza said...

akum..sy hrp akak dpt berpuasa,masa sy dulu sebln tu sy langsung xdpt nak berpuasa..mse tu sy trimester yg 2..mase tu la pling kuat mkn..

JIVEBUMZ said...

selamat berpuasa mar!

Puan nadxoxo said...

thx for the tips :)

slmt berpuasa! :D

mAr@ZiEy said...

Ciare

Welcome..ikut tau info ni..gerenti sihat dan segar je nnti..huhu

mAr@ZiEy said...

Zaza

Thn ni aku tak beli pun kurma..company bg sekotak..jiran aku bg 3 kotak..hahaha..lgpun stok kurma kat rumah mmg sentiasa ade..

Hope ko pun sihat bln pose ni ek

mAr@ZiEy said...

N

Ko gerenti kuatlah..baby ko yg buat ko kuat tu..take care ok..

mAr@ZiEy said...

Nurul Riza

Hopefully akk penuh pose thn ni..ni lah 1st ramadhan yg akk rse peluang utk berpose penuh..thn2 lain..mmg tak dpt la..hehehe

Cuma akk risau akk akan kehausan teramat..yerla..3rd trimester ni perlukan air byk..

mAr@ZiEy said...

Sis Ila

Selamat berpuasa kak..hehe..thn ni kene kerja kuat kat dapur ek..suami da ade..hehehe..

mAr@ZiEy said...

Nad

Blog awk pun ade tips gak kan..sy pun amik dpt info dr blog awk gak..

Pape pun doakan la kter leh berpuasa dgn penuh dan rahmat yer..heheh