13 December 2010

.Need Info.

Tolong!!!..Aku perlukan info dengan sebanyak yer..
Leh share ngan kawan lain..
Actually sekarang ni..`Aish tengah saket..
Bukan saket yg teruk mane pun..tp bg aku as her Mummy..teruk la..
Coz dia kecik lg..

Rase yer korang tak tau kot..
Time `Aish umo 24 hari..dia kene tahan kat ER Hospital Kajang
Dan pada usia 24 hari tu jugak..dia da kne X-Ray
2 hari tak membuang..tup2 kene transfer ke Hospital..
Memula anta klinik swasta..di bg yer ubat sembelit..
Korang tau je la swasta ni..tak kira umo..bg je ubat..
Sekali je aku bg `Aish makan ubat tu..then Mama ckp tak pyh da bg
Coz lps makan ubat tu..`Aish susah nak tido..

Now..buat kali ke 2..`Aish di beri ubat lg..
Tp..Mama tak galak kan bg coz si Deboo kecik lg..
Kalau nak ikutkan Hospital Kerajaan mmg tak di bagi sebarang ubat kecuali Ubat Demam
Tp..kalau Swasta..asal sakit je..bg ubat kan..

`Aish batuk berkahak dan selsema kadang2..
Bg aku teruk la..walaupun dia jarang batuk/selsema sebenarnya..
Yang bikin teruk..kahak yer tu...
Sampaikan rawatan imunisasi dia yg ke 3 pun kene postpone
Doktor ckp..kene tggu batuk ngan selsema dia reda baru leh bg injection..

Sekarang ni..aku dalam dilema..
Samada nak teruskan ke bg dia makan ubat tu..
Coz..tiap kali bagi ubat batuk + kahak tu..gerenti dia akan tido lama..
Tu yg plg aku risau..walaupun dos yer ckt..
Setakat ni baru 2 kali `Aish di beri makan ubat tu..sepatutnya 3x sehari kene bg dia mkn

Aku surf info kat internet..
Bayi yg umurnya kurang 1 tahun tak di galak kan mkn ubat..
Akan membantutkan sistem pembesaran dan menggangu paru-paru..
Rase cam nak guna kaedah tradisional je..
Yerlah..kite as Mummy nak yg terBAIK utk anak kan..
Suami aku plak..sepesen cam aku..hehehe..
Dia pun dok risau cam aku..

Ya Rabbi..Hilangkan Batuk + Selsema anak aku
Hindari dia dari sebarang penyakit yg kronik..

...XOXOXO...

mAr@ZiEy

13 comments:

~dARlee zURiS~ said...

mar,kysha pun camtu.demam,selesema lama.demam,baik.demam baik.
last2 haritu kena admitted sebab suhu 41deg.
kena msuk antibiotik 3 dos.
alhamdulillah...sekarang dah ok.
doc cakap ada jangkitan dlm darah sbb tu kysha lama demam.
kalau aish teruk sgt,g hospital lah.insyaallah dpt antibiotik,ok.tp jgn bg mkn antibiotik yg gomen biasa bagi.baby2 bukan boleh makan antibiotik tak tentu.

semoga aish cepat sembuh ye

Mummy `Aish said...

Zuris

`Aish so far dia punye suhu still normal lg..dia just batuk berkahak je..sbb aritu blk kampung seminggu..kat kampung kan sejuk yer lain macam ckt dari bandar..tu yg batuk tu..tp kan..Mar cam takut la nak bg dia sebarangan ubat..walaupun doktor pakar yg bg..cam aritu bg ubat batuk..perggghhh lama betul dia tido..

Tu yg berkira2 nak bg ke tak lg..Mama Mar suh stop bg just letak vicks je..lgpun `Aish kecik sgt nak bg ubt..tp kalau tak bg..tkut makin teruk lak..buntu lak pk

jeBateja said...

Bagi pendapatan den kalau ibu2 takut nak bg ubat...elok bg susu badan. den pernah dgr mak bidan sound wife den...susu ibu adalah ubat terbaik utk bayi...kadang2 ubat hanya meredakan bukan bg baik. Contoh selsema...mana ada ubat untuk selsema...yg doktor bg tu semuanya meredakan...hanya sistem badan kita jugak yg leh lawan selsema....kalau bayi..tentu sekali bantuan diperlukan daripada ibu yg dia kasihi....tak gitu..?

♥z@z@♥ said...

yunk, aku lebih pada rawatan tradisional..sbb Iman pun meragam..dia salu nanges²...perut dia sensitif..cepat kembung..mggu lepas aku EL 2 hari bawak Iman blk kg berubat gara² Iman 2,3 malam dia nanges x brenti sampai aku xtau nk buat ape..nak bwk g klinik takut..yela karang lain sakit lain lak dia gtau..huhu.hope 'Aish cepat sembuh ye..kiss laju²...mmmuuuaaahhh

mAmAbuDaK said...

tapi anak saya umor 1 minggu x demam cuma batuk dan kahak yag banyak..pi swata n dia kasi ubat dos 0.5ml..sy habiskan ubat tu dan alhamdullilah..tapi saya mintak pendapat doc tu sendiri..andai terlambat saya pegi klinik bby mglin jadi asma n sewaktudenganya yg berkaitan dgn paru2

ciare (^_^)v said...

betul la.sgt menakutkan kalo anak kite sakit kan.mintak dijauhhhkan la sakit2 ni dr anak teruna saye yg dlm pantang lg ni. hukhuk. moga 'Aish cpt sembuh ye. amiinnnn

nurul riza said...

klu pegi klinik kerajaan dorng xkan bagi ubat lain selain ubat demam jer..Klu qistina dulu batuk teruk,dorng bagi sedut gas tuk buang kahak.

Mar said...

doc kasi ubat ape? sms me nama ubat, dos ubat doc kasi & berat aisy yg latest.. ubat tradisional kebanyakan x elok utk buah pinggang lg2 baby sbb x abis develop lg, kcuali ubat batuk utk kasi kahak keluar semata, cari yg content dia ada "ipecacuanha", itu pun tanya dulu doc/pharmacist tu dose, jgn ikut dos kat botol je.. dose for babies kene ikut berat badan dia =) semoga 'aisy cepat sembuh!

Mummy `Aish said...

Budak Jahat

YES..SUSU IBU adalah yg terBAIK dari segalanya..tp apa kan daya..diri ini tak mampu nak beri susu yg terBAIK utk anak tersayang..kes cam aku ni hanya ada 1 dalam 1000 orang..

Walaupun tak fully BF..`Aish tetap merasa khasiat susu aku tu..walaupun tak lama..

Mummy `Aish said...

Zaza

Aku actually tak berapa yakin sgt ngan tradisional ni..tp aku akan yakin bile ia betul2 mujarab dan aku nmpk sendiri depan mata..huhu..so far `Aish batuk kurang tp kahak yer tu yg byk..

Mummy `Aish said...

Mamabudak

`Aish tak demam..just batuk berkahak + selsema pun kdg2..doktor bg ank awk 0.5ml..cm anak sy doktor bg 1.5ml..memula terkejut gak..doktor ni biar betul bg `Aish byk tu..1st time bg dia tido dalam 1 jam..kali kedua bg esok yer..5 jam tido..then terus stop coz takut overdose..

Mummy `Aish said...

Ciare

Betul..cam `Aish dlu dalam pantang..usia 24 hari da kene XRAY..kat dlm bilik XRAY tu gak Mar nangis tgk dia..dlm ER pun da tersedu2 nangis tgk anak kene tahan 5 jam dlm tu..bila doktor ckp `Aish takde pape yg serius rasa cam..YA TUHAN TERIMA KASIH MAKBULKAN DOA..betul..

Mummy `Aish said...

Mar..

Nanti kite SMS tau..lupe lak awk pakar dalam ubat-ubatan ni..tlg tau DR MAR..hehe..