23 February 2011

.Solic Food aka Makanan Baby.

Since PAED da bg green light kat 'Aish utk makan..
Umo `Aish baru 5 bulan yer time tu..
So dia rekomenkan aku bg 'Aish makan nestum dlu sebagai permulaan..
Memula aku ingatkan PAED suh bg bubur kosong dlu..
Tp di suh bg nestum campur ngan susu dlu
Sebab baby yg for the 1st time makan..
Kene ade rasa susu sekali..baru dia tak tolak..

Alhamdulillah..Mama pun sependapat camtu..
Coz PAED aku dlu..[jgn tak tau..aku ade PAED tau..skg da pencen..hahaha]
Cakap bnde yg sama kat Mama aku dlu..
Aku campurkan susu + nestum..
2x sehari aku bg..pagi lepas dia mandi..and petang lepas mandi gak..

Aku perasan..lepas bg nestum tu..
`Aish tido bukan main lama wei..Mama cakap dia da kekenyangan..lama la tido
Alhamdulillah..selera 'Aish baik setakat ni..
Almost 2 weeks aku bg dia makan..
Dan last week aku da start bg makanan tambahan lain..

Mashed Potatoes..hehehe
Memula bg hok KFC tu ckt..2 3 sudu je..tu pun ujung2 je..
Mengamuk sakan wei..
Then esok yer..aku buat sendiri..Homemade Mashed Potaoes..

Kentang tu bg rebus lembut2..
Campur ngan susu ckt..[aku masuk kan susu 'Aish]
Then lecek..kemain selera 'Aish ngan Mummy makan..hahahaha
Sedap wei..camner tak selera 'Aish makan..
Sekarang..weekend je..aku masak byk2..
Stok utk 2 3 ari..

Skg aku nak share ckt resepi2 yg aku tau..
Ni pun hasil 'gogelan' aku..


  • Resepi 1
Bahan²:
1 sudu Beras
Susu EBM/FM

Cara:
- Masak bubur beras sehingga kembang, campurkan susu EBM/FM [agak²].
- Kisar halus.
- Tapiskan.

  • Resepi 2

Bahan²:
1- 2 sudu Beras [ikut keperluan sekiranya bayi sudah dapat menerima makanan]
Ikan Bilis [buang tahi dan tulang, direndam + dibasuh untuk menghilangkan garam]

Cara:
- Masak bubur beras sehingga kembang.
- Campurkan ikan bilis.
- Kisar halus.
- Tapiskan.

  • Resepi 3

Bahan²:
1- 2 sudu Beras [ikut keperluan sekiranya bayi sudah dapat menerima makanan]
Pelbagai jenis sayur, setiap hari 1 sayur [stimkan/celur sayur, potong² jika sayur lebar/panjang, jika seperti lobak/kentang, potong dan masukkan awal bersama beras]
*Jenis sayur seperti Bayam, Brokoli, Lobak, Kobis bunga, Kentang, Sawi Pak Choy, Kangkung, Daun Saderi/Sup dll.

Cara:
- Masak bubur beras sehingga kembang.
- Campurkan sayur.
- Kisar halus.
- Tapiskan.

  • Resepi 4

Bahan²:
Buah²an seperti Pisang, Epal, Lai, Lobak, Kentang.
Sedikit susu EBM/FM

Cara:
- Potong + rebus dahulu.
- Kisar halus.
- Tapiskan.



So kengkawan selamat mencuba

...XOXOXO...

mAr@ZiEy

2 comments:

pRincESs_N said...

wehh..ade 1 kdai butcher kt bangi blkg pkns tu..ade jual mashed potato instant...mcm nestum...ltk air panas je..

♥z@z@♥ said...

yunk, nape kene tapiskan?then ambik yg mane?huhu sori aku jakun skit la psl nie..Iman tggu 6bulan bru aku kasik makan..