22 April 2011

.Air Tangan Isteri Lebih Baik.

Betul pepatah tu sebenarnya
Bukan nak bangga la ek..
Bangga ni salah satu perkara buruk..so tak elok bangga
Better kite berhusnuzon kan..ehh..melalut lak

Cam aku ni..1st year kwen mmg jarang la masak2 ni..
Da pregnant kan..Mama lak mmg ade kat umh..
So dia la masak..jarang la dia bg aku masak..
Pelik tak..huhuhu..[lagi mau tnye]

So da ade anak ni..
Mmg aku yg masak..even Mama ade kat umah sekalipun..
Blk keje..singgah kedai..beli brg basah..
Jejak ke msuk ke umh..dapur aku tuju dlu..
Sebelum maghrib prepare brg2 yg nak di masak..
Lepas mghrib bru start masak..

Dulu boleh la masak secara aman..
'Aish mmg akan tido lepas maghrib sampai pg esok..
Now..selagi kite lom nak tido..dia yer mata..fuuuhhh...segar je
Nasib ade suami yg dok layan anak dia.
Oppss..sekarang dapur aku da ade pagar ok..
'Aish suke berkepit ngan aku je kalau aku nak masak..
Even dok dalam walker tu..kang abis mangkuk2 bersepah..huh

Aku pernah cite tak Bie ni cerewet ckt bab makan..
Dulu sebelum kwen..leh handle lg..
Da kwen..terkebil2 aku dengar kecerewetan dia..hahaha
Alhamdulillah dia leh telan masakan aku..hahahah

Dia paling suke kalau aku masak dari makan kat luar
Bg dia..memula mmg la tak berapa ngam ngan selera dia..
Tp da lama2..selera dia kat masakan aku makin membuak..
Tp..badan takde la besar gak..cam sesetengah orang kan..
Da kwen..bdn cam di pam-pam..

Aku rasa Bie ni sepesen ngan aku la..
Metabolisme tinggi..'Aish pun aku tgk sama peel yer..
Pepagi da saket perut nak membuang..
Perkara wajib ok pagi2..membuang..

Sebut pasal air tangan ni kan..
Dulu aku ingat kalau masak guna tangan sendiri..[mmg la kan..haha]
Rupe yer..air tangan tu means..contoh cam aku la kan..
Tiap kali aku letak garam/perisa tambahan..
Aku mesti akan letak kan air dr tgn aku msuk dalam masakan tu..
Camner ek nak cakap..ckt je la air tu..

Selalu yer..org tabur garam/perisa tambahan pakai sudu kan..
Aku lebih gemar main cubit-cubit je..
Then nak basuh tgn tu..air dr tgn tu aku masuk kan ckt dalam masakan..
Aku selalu tgk Mama buat..
So..baru ape paham..maksud 'Air Tangan'

So amalkan la ek..
Nanti gerenti suami dok ngidam masakan isteri je nanti..
Aku da mengalami da ni..hahha

ppsssttt:..pening ok kalau masak ari-ari..kene pk ape lauk nak masak..huhu

...XOXOXO...

mAr@ZiEy

11 comments:

syanasaid said...

ooo ade petua ek
aku selalu pakai sudu jek
bleh cuba pasni

♥z@z@♥ said...

aku x kisah bab masak..bleh je walau malas tp same cam ko la..laki aku nie suke makan kt umah dr kedai..so, even aku goreng ikan je pun mmg laju dia mkn..tp yg pening nk pk menu nak masak ape tetiap hari..haha

pRincESs_N said...

Sjk ade baby..jrg da masak..nti nk masak gk laa..

♥ QaseH ♥ said...

wa rajin dah hah,,,,hehehee t boleh la kiter rase mar masak....boleh???

Ann GreenStrawberry said...

ha kan..? air tangan tu penting.. hubby ann pun gitu lar kekdahnya.. takmo makan luar sangat.. tapi tu lar pening pk nak masak ape.. hahaha..

jeBateja said...

ooo..kawe setuju bangat....sebab...sedangkan air tangan ibu pun kita sokmo teringat2....

mcm den ni...wife selalu masak...kalau makan kat luar dgn kawan...sure teringat....apa lah bini aku makan kat rumah....kadang2 tak sampai hati...kita dgn kawan2 makan sedap2...tapi wife makan apa yg dia masak....so...biasanya den akan beli bungkus sama yg den makan dgn kawan2....itu kenan air tangan bini lah tu..kan...kan

Mummy `Aish said...

Syana

Hahaha..petua org tua aku amalkan..mujarab wei..hehe

Mummy `Aish said...

Zaza

Tu la kan..bile tnye nak makan ape..jawapan dia senang je.."Sukatilah nak masak ape"..tekanan di situ

Mummy `Aish said...

N

Kecik lagi baby..nnti da besar ckt..ko leh teruskan amalan harian ko sblm ni..hhehe

Mummy `Aish said...

Mazz

Mar mmg rajin ok..hahahah..tp mood je on off..hahaha

Mummy `Aish said...

Kak Ann

Yeaaa...tu la masalah plg sengsara..pening memikirkan ape..ate kite ni bukan yer Chef Malaysia