07 April 2011

.Aktiviti Bersama Bayi Membantu Perkembangan Otak.

Tajuk panjang lebar..
Al-kisah ni bermula ari Selasa aritu..
Ade sorang salesman ni suh beli buku utk 'Aish
Dia cakap..pendidikan awal seseorang bermula saat lepas lahir
Memang betul..
Tp takde la ktorg beli pakej buku tu..mahal sangat..
Lagipun aku memang da belikan beberapa set pra-pendidikan bayi utk 'Aish


| Alif Ba Ta Set [set yg leh cabut tampal balik tu..] |

| 1 2 3 Set [set ni sekali ngan bilangan bende tau] |

| Soft Book A B C [takde ayat just abjad] |

| Flash Card A B C with Sentences |

Dan ini beberapa fakta yang perlu tau
Sape wei tak nak anak jadi bijak pandai genius..
Da ade anak ni..baru la tau cmner perasaan Mama Papa dlu time amik result pekse
Waaaa....nak jadi baby blk boleh???

  • Ayun Bayi Saat Di Peluk

Saat si bayi menangis, kebanyakan orangtua secara intuitif akan menggendong sambil mengayunkan si bayi untuk menenangkannya. Anda tahu bahwa gerakan ini kemungkinan bisa menenangkan bayi. Namun, tahukah Anda bahwa gerakan ini juga bisa membantu perkembangan sistem vestibular [sistem gerak dan keseimbangan] anak, sekaligus memberinya ketenangan lewat sentuh, sensasi, serta menenangkan anak. Namun, pergerakan dan sensasi ini juga memicu perkembangan awal otak anak dan persiapan pertumbuhan visualnya. Perhatikan ayunannya juga, jangan terlalu kuat kerana si anak boleh mual.

  • Berguling

Pergerakan pertama bayi sifatnya refleksif atau tidak disengaja. Berguling adalah gerakan yang diupayakan dan Anda boleh membantu anak berlatih berguling dengan dorongan sedikit. Saat bayi telentang, duduk di dekat kepalanya, sambil menggenggam mainan di atas kepalanya. Saat Anda sudah mendapatkan perhatian si anak, gerakkan perlahan mainan tersebut ke salah satu sisi tubuh si bayi sambil memberinya dorongan untuk menggapai mainan itu. Jika si bayi berguling, berikan mainan itu padanya. Anda boleh ulangi mainan itu di lain waktu.

  • Tepuk-tepuk

Permainan tepuk-tepuk, Anda duduk, bayi berbaring di depan Anda, kakinya disampirkan di kedua paha atas Anda, sambil Anda berinteraksi dengannya, mengimitasi gerakan, saling sentuh, dan tepuk tangan ritmis, bisa memberi kesempatan bayi melihat, merasakan sentuh, serta mendengar suara Anda

  • Menyeberang

Bayangkan tubuh bayi memiliki satu garis lurus dari atas tubuh ke bawah, yang membezakan kiri dan kanan bahagian tubuhnya. Saat ia berbaring, cuba bayangkan benda yang ia sukai, awali dari bahagian depan tubuhnya, lalu pelan, arahkan benda itu ke bahagian yang berlawanan dengan tangan yang mencuba menggapai, kalau ia menghulurkan kedua tangannya, tahan salah satu tangannya. Dengan begini ia akan melatih saraf-saraf yang berseberangan antara otak kiri dan kanan. Nantinya, saat bayi mulai merangkak, letakkan benda atau mainan berwarna terang di atasnya supaya ia berusaha menggapai. Lakukan permainan ini selama ia menikmati permainan dengan tertawa.

  • Main Air

Saat bayi sudah boleh duduk tanpa dibantu, cuba letakkan ia duduk di sebuah bekas besar berisi air hangat yang tingginya hanya mencapai pahanya. Jangan lepaskan pandangan Anda darinya. Ajak ia untuk bermain dengan air tersebut, bermain percik air akan membantunya melatih koordinasi tangan dan mata, serta melatih perut bagian atasnya.

  • Latihan Berdiri

Membuat anak-anak belajar jalan atau berdiri terlalu cepat bukanlah idea yang bagus. Bayi akan mendapati kemampuan ini saat ia sudah merasa cukup mampu, tetapi mereka memang perlu bantuan dan kesempatan. Sebelum si bayi mendapati ia sudah boleh untuk belajar berdiri atau berjalan, pastikan ia punya kesempatan untuk mencuba belajar berdiri sambil berpegangan pada benda-benda kuat, seperti sofa atau meja yang kuat. Jika Anda melihat ia mencuba berdiri sambil berpegangan dengan benda-benda yang berbahaya dan tidak kuat, bantulah ia berdiri dan letakkan ia pada lokasi yang lebih aman. Jangan lupa untuk perhatikan dia, begitu Anda bantu ia berdiri, ada kemungkinan ia boleh membantu untuk duduk kembali.

  • Latihan Berjalan

Pada waktunya bayi akan belajar berjalan menggunakan bantuan furnitur. Saat ia berjalan tanpa bantuan, bayi akan menikmati menarik, mendorong, atau membawa objek tertentu. Tak hanya aktiviti ini memberi latihan motorik anak, tetapi juga membantu pemahaman sebab-akibat pada anak.

  • Bergerak

Bayi perlu bergerak. Sukar untuk memahami apa dan mengapa alasan dari masing-masing gerakan. Namun, gerakan diperlukan oleh bayi untuk melatih motorik dan perkembangan otaknya. Berikan waktu, ruang, dan kesempatan untuk bayi bergerak.
Seronok ajar anak ni..
Mengajar anak adalah saat paling best dalam dunia ni..

...XOXOXO...

mAr@ZiEy

No comments: