16 May 2011

.Gemar Membaca Hadis.

Pelik tak..maybe korang tak pelik..
Tp..bg aku..aku pelik..pelik sangat..
Yes..time skola aku ade belajar Hadis..
But..byk gler da lupa..

Since last week..aku cam gian membaca hadis..
Habis aku selongkar kotak buku lama..
Cari buku Hadith 40 aku..ntah mne ntah..
Search kat web..ade..Alhamdulillah..

Setiap pagi..aku mesti bukak Hadith 40 tu dlu..
Ntah la..cam pelik lak kat aku ni..
Sebelum ni kemain payah nak tgk hadis ni..
Kalau orang lain..baca quran time ngandung..
Aku baca buku hadis..kebetulan Papa memang ade koleksi buku hadis..
Tp..aku nak gak baca hadis 40 ni..
Ntah la..maybe kefahaman dia lebih senang nak faham kot..

Surah ape yg perlu di baca time ngandung..
Aku kurang gemar spesifik kan surah2 yg perlu di baca..
Bg aku..baca je 30 Juzu' tu..
Semua surah ade kelebihan..cam aku dlu..semua baca..
Ulang surah yg ko rasa nak baca lagi..
Especially surah Imran ngan Maryam..tak tau npe..suke benor ulang surah tu

عَنْ أَبي عَبْدِ الرحمنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ مَسْعُودٍ رضى الله عنه قَالَ: حَدَّثَنَا رَسُولُ الله صلَّى الله
عليهِ وسَلَّمَ وهو الصَّادِقُ الْمَصْدُوْقُ: (( إِنَّ أَحَدَآُمْ یُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِيْنَ یَوْمًا
نُطْفَةً، ثُمَّ یَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ یَكُوْنُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ یُرْسَلُ إِلَيْهِ المَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيْ ه
الرُّوْحَ وَیُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ آَلِمَاتٍ؛ بِكَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيْدٌ. فَوَاللهِ الَّذِي لا إل ه
غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَآُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ اْلجَنَّةِ حَتَّى مَا یَكُوْنَ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْ ه
الْكتِاَبُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فَيَدْخُلُهَا. وَإِنَّ أَحَدَآُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ حَتَّى مَا یَكُوْنَ بَيْنَ ه
وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ اْلجَنَّةِ فَيَدْخُلُهَا )). رواه البخاري
ومسلم



Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah ibn Mas'uud r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah
bersabda, dan Baginda adalah seorang yang benar lagi dibenarkan (iaitu dipercayai):
Sesungguhnya setiap orang di kalangan kamu dihimpunkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama tempoh yang sama, kemudian menjadi seketul daging selama tempoh yang sama, kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat lalu dia menghembuskan padanya ruh dan dia diperintahkan dengan 4 kalimat; iaitu supaya menulis rezekinya, ajalnya, amalannya dan adakah dia celaka atau bahagia. Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya, sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli syurga lalu dia memasuki syurga.

120 Hari = Bulan ke 5 Roh Baby da ade..
Allahuakbar..dan kalau ikut prosedur mengugurkan janin..
Usia 4 bulan ke atas da takleh nak di gugrkan coz da ckup sifat
Walaupun belum sempurna sepenuhnya..

Dalam 1 hadis aku baca dalam koleksi Papa
Barangsiapa yg mahukan kehidupan anak sempurna dan baik dunia akhirat
Pada usia kandungan 3 bulan pertama patut di amalkan 3 bnde
1- Solat Hajat mohon zuriat di beri perjalanan hidup yg baik
2- Amalkan bacaan surah Imran setiap malam dan Surah As Sharh setiap pagi
3- Berbuat amal jariah setiap hari dengan di mulai Bismillah

Aku tak sure kesasihan bnde ni..
Tp..kalau di amalkan insyaAllah amalan zuriat akan baik..
Coz..time roh di tiup oleh para Malaikat..tiupan roh akan disertakan dengan
4 kalimat yg di tentukan oleh Allah s.w.t:
- Rezeki
- Ajal
- Amalan
- Hidup yer Celaka/Bahagia..
[sila rujuk maksud hadith di atas yer..]

Yang elok di sebarkan..
Yang buruk di elak kan..
Moga perjalanan anak-anak Adam dan Hawa serta pengikut Nabi Muhammad
Sentiasa di berkati oleh ALLAH

...XOXOXO...

mAr@ZiEy

4 comments:

b.E.L.L.e said...

gud infi nieh..thanx for sharing..rajin btol mummy aish bace hadith ek..hehe..nnti share2 la lagi yer.. =)

♥z@z@♥ said...

Maybe anak dlm perut tue suke pada hadith..amin..syukur..

Thaaqhib Mohammed said...

nice!

kreatif gak

pRincESs_N said...

Tambah ilmu sikit sebanyak kan...bagus2...