04 August 2011

.Ramadhan Kareem 1432H.

Alhamdulillah..
Tahun ke 2 aku berpuasa dalam keadaan Hamil
Syukur sangat-sangat..
Puasa dan bersalin di bulan Ramadhan mane pilihan anda??..
Aku da merasa dua-dua yer tahun lepas..
Sempat berpuasa sampai 25 Ramadhan..26 Ramadhan selamat bersalin
Tepat je Azan Maghrib..selamat sudah Puteri aku keluar dari Rahim ku
Selama 25 hari aku berpuasa bersama 'Aish..
25 hari yang sungguh bertenaga bagi aku dan tak pernah rasa setenaga camtu..
Tahun ni giliran adik 'Aish pulak..
Alhamdulillah..kekuatan aku dan adik 'Aish bergabung..
1st Ramadhan yg mencabar..[ade sedikit peristiwa sedih antara aku & adik 'Aish]
Tp takpe..'Aish da nasihatkan kat adik dia supaya kuat macam dia dulu

Tapi Ramadhan kali ni agak-agak mencabar bagi aku..
Saat Hamil ni la aku nak grab ape saje kebaikan yang ade..
Tapi dugaan cukup-cukup kuat..
Berbuka..bersama keluarga..
Syukur kali ni juga Mama Papa berpuasa sepenuhnya di Bangi
Bagi aku ni satu kelebihan tak ternilai..
Tak payah susah payah balik dari keje nak masak segala..camtu jugak sahur
Tp..tu hanya weekdays saje..weekend tugas aku di dapur..
Tiap kali berbuka..kene ade turn OK
Ate..si 'Aish tu sape nak jage..aku mengalah..
Bagi Bie, Mama Papa berbuka dulu..
Kalau tak..abis la si Genius tu bikin akal paaaannnnjaaaannngggg dia..
Pernah sekali terlepas pandang..abis nasi dalam periuk di koreknya..
So sebagai Mummy yang baik hati..bagi dia senduk nasi sekali..hahaha

Jangan sesekali di tegah ape yang si kecil buat..
Tu pesanan Papa..coz time tu la otak dia berkembang..
So..aku biarkan je dia sepahkan nasi tu..paling tidak..kucing kat rumah makan..
Sedekah bukan cara tu..=)
Tahun ni Bie amik 2 tapak..1 di Equine..1 di Fasa 1 Bangi
Tp di Equine dia bg kawan abg ipar aku berniaga..nama tapak je atas nama Bie
Di Fasa 1..adik aku berniaga..cam biasa Roti John..
Bie takleh niaga tahun ni...job list da pack sangat2..
Schedule..aku yang adjust..memang PACK!!
Tahun lepas memang dia tak niaga..coz aku da sarat sangat..

Da 4 Ramadhan da..
Syukur aku mampu mengaji Quran walaupun kekangan waktu
Niat utk khatam kan 30 Juzu' Ramadhan ni akan ku tunaikan
Kalau tahun lepas lepas Maghrib ngaji, lepas Tarawikh ngaji, lepas Subuh ngaji
Tahun ni hanya ade waktu lepas Tarawikh je..
Jadual tido 'Aish da berubah!!!..ayoooo
Lepas Isyak baru dia tido..sebelum ni..lepas Maghrib
Bangun awal dari biasa..anak Genius betul dia tu..

2x mengandung aku tak pernah spesifik kan surah tertentu
Bagi aku semua surah ade kelebihan..bukan pada surah tertentu saje
Pagi-pagi segarkan dengan Tafsiran Quran atau Hadis 40
Guess what..'Aish da pandai tadah tangan kalau kita baca doa
Dan bile kite zikir..automatik kepala dia mengeleng..tanda tgh berzikir..
Bile kite solat..haaa..time tu la dia nak main cak cak la..
Kalau aku tgk solat..sah2 main cak2 ngan Daddy dia..sakan OK ketawa
Ohh..dia akan sakan ketawa bile main ngan Daddy dia je..
Ce ngan aku..ketawa sikit2 je..tp paling2 dia suke..
Bile 1 hari tu..aku dok bebel la sorang2 kat dalam bilik..
"Ishh..pening pening kepala ni..pening sangat"..[sambil tangan kat kepala, kepala di geleng]
Boleh si Genius tu ketawa melekek-lekek..
Terus hilang OK pening aku..now..aku sebut pening dengan gaya..dia ketawa
Pandai betul itu anak..

Tarawikh..ohh..aku mampu di rumah saje..
Tarawikh di Masjid/Surau bukan jatuh hukum Wajib tp lebih pada afdhal
Mama, Bie di surau..Papa bertarawikh di rumah dan waktu yer sangat lain
Papa bertarawikh selepas dia bangun dari tido selepas solat Isyak
Which is waktu terbaik utk Qiamullail dan doa2 di makbulkan
Tu la rutin Papa setiap Ramadhan..
Dan aku perasan ade 1 jug air dalam bilik solat Papa..
Mama cakap untuk aku..tersentuh hati ni
Mama lak..pantang aku keluarkan ape2 nama juadah dr mulut
Mesti dia usahakan cari..
Macam aritu..aku just cakap kuih lopis pun sedap time2 nak berbuka
Tup-tup..esok yer da ade..
"Kak..makan kak kuih lopis tu..Mama awal2 da cari kat kedai tadi"
Oppss...bukan anak manja tp di manjakan..hehehe

Cam aku..kali ni pregnant takleh langsung minum susu
1st & 2nd Ramadhan time sahur try minum susu
Haaa...amik..muntah balik..
Now susu di ganti dengan minuman Jus..camtu gak time berbuka..
Jus buah tanpa ais..badan memang rasa terus segar..
Jangan paksa diri kalau tak mampu..setiap orang lain cara yer..
Jangan di ikut cara orang..kita ni lain body lain cara..
Alhamdulillah hampir 5 bulan da aku pregnant..
Bende yang aku perasan..aku makin kuaaattt makan SAYUR
Doktor cakap..aku ni kuat even tak minum susu tapi disebabkan aku kuat makan sayur je
Kalau boleh tiap2 ari makan Pecal Sayur pun aku sanggup..hehehe
Ratah camtu pun aku sanggup..tp kene ngan kuah yer la..hehehe

Ohh..da meleret lak karangan skola aku ni
Eh..nak cite 1 bende ni..tp gambar tak amik lagi..
Takpe..malam ni kasik snap itu gambar..hehehe
Sayang korang la..muaaahhhxx

...XOXOXO...

mAr@ZiEy

2 comments:

♥z@z@♥ said...

seronok mak ayah dekat..macam aku semua kene buat sorg..redha jek la..jaga anak pun dpt pahala gak kan..

♥S@R@♥ said...

bestnye la rasa..bila dapt berkumpul satu family..

ni yg ingt mak kt kg ni..sobsob
org tua memang pantang kita sebut apa2 mknn mesti diusahakan..xkira la kita pregnant or x..best2..

nak try minum jus buah gak la..coz dah berapa hari berbuka minum milo lepas tu terus sakit perut..melepek je la pastu..