19 March 2012

.Pembelajaran.

Ok..ni sekali arung aku jawab ek
Yes..aku ade 2 bayi yg perlukan perhatian sepenuhnya
Sorang 18 bulan [ 'Aish ], sorang 3 bulan [ Airis ]
Gap pun takde la jauh mane..15 bulan je gap

Perkara pertama yg aku risau is
"MACAM MANA NAK HANDLE 2 BAYI SERENTAK"
How??..BIG Question to me
3 weeks berpantang dengan Mama then pantang sorang sebab sekolah da start kan
So Mama kene balik Pahang handle sekolah adik2 aku
Berpantang + jage 2 babies serentak..
Memula bagaikan 1 puting beliung akan melanda kot
Eh..aku jage sorang tau tanpa suami sebab Bie keje

Memula tu agak stress..mau tak stress
Hello..peel Toddler mmg mencabar kesabaran OK
Tp..aku da set mind..lahirnya adik 'Aish nanti aku tak mau marah si 'Aish nanti dia merajuk
Eh..pernah kot aku TERmarah dia..
And dia merajuk kaw-kaw ngan aku..
Seharian tak tegur aku..yes dia tak panggil aku Mama pun..see..
Tp..bile tengah malam dia meraung cari aku 
Aku time pantang tido bawah..gile nak naik atas..
So..tengah malam Bie bwk dia turun, tido ngan aku..
Airis tido ngan Mama..memang pesen aku pantang
2 minggu awal lepas bersalin Baby tido ngan Mama..
After that baru tido ngan aku..ntah mmg pesen camtu..
Papa cakap..aku baru lepas bersalin kene tido betul nanti saket lain datang..hehehe

Time siang..aku handle 2-2 bayi serentak
Oh..dorang ni memang pesen bangun awal pagi..
Seawal jam 6.30am da buntang mata tu..
Memang dari 'Aish turun ke Airis ni
Aku pernah mention kot peel dorang ni like a twins
Sorang nangis..sorang lagi ikut..camtu la semuanya
Nak serentak je..mau tak stress
Tp sehari 2 lepas tu..berjaya handle
Selalunya..aku dahulukan Airis dlu
Mandikan dia dlu,pakaikan baju,susukan then tidokan
Baru aku handle 'Aish..even dia asyik la pegang seluar aku time uruskan Airis
Bile Airis da tido..aku ade masa lebih ngan 'Aish
Newborn kan majoriti waktu dengan tido je..
Time Nap 'Aish pun sekata je setakat ni..tak pernah berubah..
Cukup time utk nap..dia akan layu sendiri..bagi susu..lelap la mata tu..
Oh..'Aish mmg sejak umo 10 bulan dia senang nak tidokan
Bagi susu..kite baring sebelah dia..tup2 dia da tido da
Syarat yer susu kene penuh la..kalau separuh je..mmg tak jalan la..hahaha

Kalau Airis bangun nak susu, 'Aish nak perhatian..
Aku suruh dia baring kat riba aku..sambil aku dukung Airis susukan dia..
Takat basuh baju, kemas dapur, sapu sampah, mop..aku prepare malam sebelumnya
Esoknya just fokus kat babies je..
Masak tu leh la sbb 2 orang makan kan, prepare la ape yg patut malam sebelum tu
Senang kan..nampak je senang..yang tak senang emosi dan tenaga
Emosi kene kontrol kaw-kaw 
Serius aku cakap..kene pandai kontrol..bukan aku nak kategorikan aku ni pndai kontrol
Kadang tu terlepas gak..tp pandai la handle lepas tu
 
Sebenarnya..diri kite sendiri yg kene pandai manage semua tu
Mane hal anak, mane hal kerja rumah, tu pesen belum keje
Kalau da keje, blk rumah settle hal anak dlu baru settle hal rumah
Kadang tu sampai jam 1pagi bru siap semua..
Ni belum aku amik job freelance design lagi ni
Kalau amik..memang tak tido kot..
Target aku tggu Airis besar ckt baru amik job design
Biz Bie skg pun makin kencang..so biar dia ngan biz dia dlu
Aku biar relax urus babies
Kalau 2-2 sibuk ngan biz..aku jamin la babies kelaut punya
Rumah pun da karam kot..ish..tak mau la..
Lom cukup kuat lagi nak tempuh semua tu..
Kasik slow-slow dlu baru keyakinan tu cukup kuat baru start biz 

Pokok pangkal ati dan kepandaian sendiri handle semua tu
Kalau terlalu pikir kan sangat..last-last tak jadi ape pun
Kene slow-slow fikir dengan tenang..hihihi
Bukan senang jage 2 anak serentak..
Kalau sorang pun da pening..kalau 2 double pening..
3rd baby nanti aku da aim umo 30an
Target umo 35 da ade 4 anak..hahahaha..amacam ok x?
Now aku da pun amik family planning..so target tu maybe akan tercapai kot, InsyaAllah

Sekian saje pembelajaran kite arini =)


mAr@ZiEy

1 comment:

Ciare Baha said...

patot la mama selim sbb sibuk uruskan anak. ni yg nak tambah anak ni sbb nak kurus. aci x? muehehe :D