06 April 2012

.Jangan Taksub Sangat Boleh.

Kite ni jangan terlalu taksub boleh tak
Aku bukan nak kondem orang tapi tengok gelagat sesetengah orang tu da macam..
Berlagak pun ade..megah sangat pun ade..
So jangan terlalu taksub boleh tak

Isu ni kecoh kat 1 group kt FB
Femes gak group ni..
Tak payah la aku mention..kang aku mention lain plak jadi yer
Contoh yer..
"Alhamdulillah..masih ade rezeki buat anak ku"
Hello..rezeki anak ko tak perlu kot ko nak menunjuk kt orang ramai
Nanti bile kawan-kawan komen
"Waaa..banyak yer..jeles aku"
Automatik diri tu akan jadi bangga..betul tak..jangan nak tipu..
Sedikit sebanyak mesti ade perasaan bangga tu..riak pun akan ikut sekali
"Eh nak bagi dorongan kat kawan-kawan"
Ho yo la tu nak buat dorongan kat kawan
Sekali 2 boleh la terima kot
Kalau da selalu sangat tunjuk..riak da nama yer tu

Pernah tak terpikir
Ko punya rezeki melimpah ruah
Tunjuk kat orang yang rezeki ciput
Da tentu orang yg rezeki ciput tu rasa "Oh..nape rezeki aku tak macam dia tu"
Automatik orang yg rezeki ciput akan menyalahkan SI DIA pemberi rezeki
Paham..ke kurang jelas
Ade punya..even tak semua..mesti ade..

Bile ade kawan tegur
"Tak baik tunjuk kat orang lain, berdosa"
Melenting kaw-kaw punyer
See..tak leh terima teguran orang 
Yer la..bile diri da selalu sangat bangga akan rezeki yg Allah beri
Orang tegur..melenting tak boleh terima
Cuba open minded sikit
Terima dengan hati terbuka dan jadikan ia 1 ilmu
Hey..orang yg tegur tu orang berilmu tinggi OK
Doktor lagi..seorang ibu jugak..
So why nak melenting kaw-kaw..

Kite kat Dunia ni ade macam-macam pegangan
Mazhab pun ade macam-macam Mazhab
Negara tu ikut Mazhab ni..Malaysia ikut Mazhab ini..
So kene paham dan mengerti
Tak semua mazhab sama..
Kalau rasa diri tak cukup ilmu jangan melenting..
Diam dan selidik betul2..
Takde la aku cakap aku ni ilmu tinggi
Tapi kite as human kene terima teguran orang dengan hati terbuka

Kang da terlalu lama bangga ngan rezeki pemberian Allah
Bila Allah tarik sekelip mata
Menangis tak berlagu ko
So sila terima teguran orang dan jangan terlalu taksub dengan sesuatu
Sila pikirkan hati perasaan orang lain..
Jangan pikir 
"Eh..ape budak ni..ikut sedap ko je nak cakap bende ni berdosa"
Orang tu bercakap sebab ia tau dan berilmu pasal itu 
Bukan orang sembarangan

Ade tak korang terpikir akan perasaan seseorang yg tak mampu dpt akan rezeki itu
Ade tak..ade tak..
Maybe ade pikir..dan paling kejam..ade yang kondem golongan itu
"Eeee..nape tak bagi, rugi betul ko ni"
Boleh tak jangan ade perkataan EEEEE tu
Sebab macam geli/kotor je golongan tu..
Please la..pikir perasaan orang boleh
Kalau boleh senyap je..tak perlu keluarkan kata-kata yg annoying tu

*sekian sahaja pendapat aku..lain orang lain pendapat


mAr@ZiEy

3 comments:

-yani- said...

setuju..rasenye mcm tahu je grup apa yg dimaksudkan tu.. :)

♥z@z@♥ said...

huhu..aku pun xmampu jgk bg rezeki tue lame² kat iman..mmg ckt rase rendah diri..sbb badan x leh kuarkan byk coz cekeding..mmg terkilan tp xpela redha..(sedey weyyy)

Fahreen Fredo said...

Heh. I dulu kan mar, terok kene kondem pasal susu tak banyak ade jugak yang kata. Kene jugak bagi nanti baru banyak. Ya Allah nape lah tak faham2 akan perkataan dah usaha tapi setakat itu sahaja. Bukan tak usaha langsung. Kan?

Memang sedih gila. Kadang2 dunia blog pon ada yang macam tu. Pusing2 ketemu jua. Tapi takpelah. Rezeki dia lebat. Kita doa yang terbaik je lah kan? :)