19 January 2016

.Semangat.

Kemain ramai kawan-kawan bersemangat waja tahun 2016, moga kawan-kawan semua cekal istiqomah melakukan setiap hajat & impian ni yer.. 366 hari ni pasti penuh dugaan. Memacam onak duri nak tempuh. Ade yg semangat buatkan bekal anak-anak, suami & diri tiap hari. Bagus betul cekal tabah, aku mungkin tahun depan la kot..hihi..so far tahun ni masih lagi kami anak beranak makanan di sediakan lagi. Kiddos da di bayar fee makanan utk 1 semester, jam 930am da start breakfast, even aku tak bekalkan kiddos makanan tapi sebelum ke sekolah depa ade la makan dulu buat alas perut di rumah. Cereal or roti je, tapi selalu buat roti je sebab tu permintaan dorang & segelas susu HL. Husband pun buatkan juga. Memandangkan suamiku da berpindah di sebelah office ku je ni, waktu lunch pun sama, maka yer dia jimat da sebab lunch hour je mai opis ku amik makanan lunch..Syarikat ku ni provide kupon makan, so jimat melampau di situ, aku plak jenis tak makan sgt tengahari, kupon tu ku buat beli makanan suami je la..Selagi boleh jimat kita jimatkan. Yer dak..Yer la kami pergi kerja naik motor je, minyak motor seminggu RM10, suami bayarkan, maka yer lunch aku la byrkan pulak walaupun pakai kupon..hihi

Ade juga kawan-kawan tanam azam nak kurus, azam aku 2016 tak nak kurus walaupun aku da start memberisikan badan ni. Azam aku nak fit kan stamina je, since hujung tahun lepas aku da start perasan aku tak fit da..Stamina da start takde..gila apa..Tak boleh oiii..nak masuk 30 kene fit stamina oii..Kiddos makin melasak aku kene fit stamina..kang aku di buli kang. Pengalaman aku la kan..aku ade member dulu masyaAllah badan gedempol sangat..sangat sangat ok.. pertengahan tahun lepas aku start chat balik dengan dia..MasyaAllah kurus oii..tp bukan jenis kurus apa pun tapi jenis fit stamina tu la..Dia pesan pada aku..eh kawan aku tu lelaki tau.. "Mar ko nak masuk 30 ko kne jaga badan elok-elok, stamina kene maintain jaga, masuk waktu 30 la memacam masalah datang, cepat & lambat je, ko kene start Mar jaga, anak-anak ko perlukan ko lagi tu, panjang lagi perjalanan anak-anak ko" - Terasa beb...dia amik inisiatif eksesais pi masuk event run, masuk event cycling, lepas dia rasa dia Loser sangat sebab badan gedempol sangat. Dulu time kolej dia selalu kne buli oii sebab badan besar, now orang kagum. Dia cakap "Aku bukan nak orang kagumkan aku tapi aku nak kawan-kawan aku sihat, jaga badan macam aku" .. Dulu dia badan macam Afdlin Shauki tu tapi lagi besar now macam Remy Ishak oii.. 3 tahun dia eksesais..Kontrol makan, but kene konsisten eksesais, kontrol makan ni sekejap je kesan paling penting eksesais utk 1 badan. Baru-baru ni pun ade ceramah kesihatan di ofis, di Malaysia kehidupan adalah terbalik dengan orang barat, orang barat sangat pentingkan kesihatan, depa kurangkan makan malam tapi di Malaysia time malam la makan meriah. Di cucuh api sedebik kene diri, dulu aku mmg kuat makan malam, now try kurangkan. Sebolehnya before 8pm da selesai dinner. 

Tak silap aku hujung tahun lepas ramai orang share hasil tabungan pada awal tahun 2015. Ingatkan hasil tabungan ASB yg da jatuh dividen tu..hihi..Ku pun tak terkecuali 4 tabung selesai aku masuk kn dlm bank kiddos 3 tabung anak-anak 1 tabung mak pak..Cuti hujung tahun lama sangat, banyak urusan, tu la salah 1 urusan aku, kendong bekas syiling sorang-sorang pi Maybank, then curah dalam mesin, orang belakang tengok je..wakakaka..Selesai bank in syiling, selesaikan pulak duit kertas.  Oh mesin syiling Maybank akan di caj RM10 setiap 1000 keping duit syiling. Waktu operasi mesin adalah jam 9.00am - 12.00pm sahaja setiap ari Isnin - Jumaat, waktu petang dorang tutup operasi mesin. Better call dlu bank either ok ke tak mesin tu, Di bangi je ade 2 kot mesin syiling ni, 1 Maybank di Seksyen 16 & Bank Islam Seksyen 16 jugak. Tahun ni baru ku start tambahan 1 tabung di opis, 4 tabung rumah kekal. Sebab laki ku tak percaya aku pandai menabung..hahah..Iyer aku tak reti menabung..masuk banyak..keluar pun banyak..maka yer aku balut rapi tabung tu..hahaha.. Memandangkan tahun ni aku da BEBAS HUTANG..MasyaAllah lega tak terkata hutang bebas sepenuhnya tahun 2016. 

Aku amik semangat kawan-kawan je..Kasi pendorong menuju yang lebih baik, tak salah kan..Mana yang baik kita sama-sama menuju ke arah yang lebih baik. Kita ni bukan makin lama makin panjang usia, makin lama makin pendek usia..Maut tak kenal usia..yer dak.. 

mAr@ZiEy

No comments: